Újabb szabályozókat kíván a légi ipar

A különadón túl további intézkedések is szükségesek a légi közlekedésben, ahol a földi kiszolgálás piaca rendkívül kiszolgáltatott a multinacionális diszkont-légitársaságoknak – közölte Galgóczy Ferenc iparági szakértő. Megtudtuk: az utasok többsége visszavonta előzetes jegyvásárlását a Ryanairnél, mivel nem vállalják át az extraprofit adóját a cégtől.

2022. 06. 17. 6:30
ESPAGNE - TRAVEL IN EUROPE
ESPAGNE-TRAVEL IN EUROPE Fotó: JC MILHET
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többségében elutasítják az utazók, hogy a légitársaságok az extra nyereségük után fizetendő adót a jegyárakban egy az egyben áthárítsák a vásárlóikra – tudta meg a Magyar Nemzet. Úgy értesültünk, hogy a Ryanair diszkont-légitársaság fogyasztóvédelmi eljárás alá vont, visszamenőleges árképzésére válaszul a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát a cég által megadott csütörtöki határidőig az utasok lemondták, azaz inkább visszakérik az eredeti árat. 

Ez arra utal, hogy 

a jegyvásárlók elítélik az írországi multicég arrogáns fellépését a különadóval kapcsolatban, 

amelyet a védelmi alapok feltöltésének szándékával a háborús hatások kiegyensúlyozására, a családok érdekében vezet be a kormány több ágazatban.

A számos európai országban hasonló adókat teljesítő, piacuraló diszkontok hozzáállása mégsem egyedi jelenség. A gyakorlatuk nemcsak az árképzésben kérdőjeles, hanem például a földi kiszolgálást végző partnerekkel szemben is.

– Gondoljunk bele a történtek alapján, hogy a diszkontok milyen viszonyrendszerben lehetnek a beszállítóikkal, például a földi kiszolgáló szervezetekkel. 

Ezeket a partnereiket olyan szerződésekbe kényszerítik bele, aminek végső soron az utasok és a munkavállalók látják kárát 

– mondta Galgóczy Ferenc légiipari szakértő, aki a Budport Handling befektetőjeként éveken át végezte a Wizz Air-járatok utaskiszolgálását.

Mint részletezte, a légi közlekedés legégetőbb problémája a járvány után Európa-szerte, így hazánkban is a munkaerőhiány, amely külföldön már többször okozott káoszt a földi kiszolgálásban is. Ez lényegében ugyancsak a diszkontok gátlástalan kereskedelmi és üzletpolitikájára vezethető vissza.

– A munkaerőhiány miatt járatkésésekkel kell számolni vagy elhúzódó poggyász ki- és berakodással, de előbb-utóbb biztonsági problémákkal is szembesülhetünk

– hívta fel a figyelmet, vázolva, hogy a Budapest Airporton háromszereplős a földi kiszolgálás, azaz például a repülőgépek fizikai kiszolgálását, a poggyászkezelést, a jegyértékesítést, az utasok ki- és beszállását segítő tevékenységeket ellátó piac. 

Ebből két vállalkozás – a Celebi és a Menzies – külföldi kézben van, és más országokban is együttműködnek több légitársasággal, míg egy cég, az Airport Service magyar vállalkozás.

– Időszerű megvizsgálni a helyzetüket, és el kell érni, hogy ne legyenek kiszolgáltatottjai a diszkontoknak, amelyek gátlástalan eszközökkel érik el, hogy a repülőtéri szolgáltatók nyomott árakon is együttműködjenek velük – mondta Galgóczy Ferenc. Ezért szerinte 

a kormánynak a különadó bevezetése mellett érdemes lenne megvizsgálnia annak a lehetőségét is, hogy hazánkban a légitársaságok repülőgéptípusonként számolt minimális földi kiszolgálási díjat is fizessenek, 

amivel kiküszöbölhető lehet az egyik legfőbb probléma, a szolgáltatások önköltségi ár alatti kikényszerítése. 

– Felmerülhet a piac kétszereplőssé tétele is, amire lehet megfelelő jogi vagy kereskedelmi megoldás – vetette fel. 

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy miközben például egy Airbus A320 vagy egy Boeing–737 családhoz tartozó gép reális kiszolgálási díja járatonként 800 euró, addig a diszkontok 30-40 százalékkal alacsonyabb árakat kényszerítenek ki a budapesti szolgáltatóktól úgy, hogy más reptereken ennek kétszeresét is megadják. 

Ráadásul a földi kiszolgálók immár magas kockázatoknak vannak kitéve. Régóta jellemző, hogy az általuk kiszámlázott szolgáltatásokat a légitársaságok 90-120-180 napos határidővel teljesítik, 

júliustól pedig amiatt lehetnek további gondok, mert a különadót a rendelet szerint a földi kiszolgálóknak kell beszedni és a költségvetésbe befizetni.

– Ez komoly kihívás lesz, ezért meg kell találni a biztonságos megoldást arra, hogy az adót egyetlen pillanatig se kelljen a légitársaságok helyett finanszírozni a hosszú teljesítési határidők miatt. Ez olyan mértékű kockázat lenne, amit nem tudnak felvállalni a földi kiszolgálók. Más csatornák is az állam rendelkezésére állnak, amelyeket érdemes megfontolni, hogy gyorsan és biztonságosan beszedhető legyen a közteher – mondta.

Borítókép: A magyarok többsége nem ért egyet az adó áthárításáról szóló árképzéssel (Fotó: Jc Milhet)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.